Friday, January 21, 2011

Re-alignment Financing 2011

Salam,

Dah lama benor tak update blog. bukan apa.... cuma banyak keje dan aktif di lain tenpat plak.
Tahun ini aku dah berazam untuk mengubah segala financing aku ke islamic financing. Bagi aku sekarang ini, Islamic banking dan financing dah setara dengan konvensional banking. So adalah perlu bagi aku untuk alignment semula akaun aku supaya lebih tenang dan aman.

Banyak benda yang nak kena settle. Harapanku 90% dapat diselesaikan pada tahun ini. antara yang perlu diselaraskan adalah;

1) akaun rumah2
2) akaun gaji dan simpanan
3) akaun overdraft-
4) akaun part time
5) akaun CC


Semoga dapat kekuatan untuk mengubah segalanya. Pakdi dan ustaz zaharuddin banyak mengajar aku tentang kepentingan akaun islamic ini. Semoga aku dapat hidayah dari NYA.

cabaran dan ujian pertama adalah apabila aku nak refinancing rumah.... dari CIMB ke BIMB. Oleh kerana akaun pinjaman rumah dah lebih dari 2.. maka financing rumah just boleh buat 70%... adehhh.. ini adalah penangan polisi kerajaan yang baru....

tapi takpa... pasti ada penyelesaiannya sekiranya niat kita betul....

penat juga tulis kat blog nie.... hehhehe
selamat petang jumaat


Also known as participiant banking Islamic banking refers to a system of banking or banking activity that is consistent with the principles of Islamic law (Sharia) and its practical application through the development of Islamic economics. Sharia prohibits the payment or acceptance of interest fees for loans of money (Riba, usury), for specific terms, as well as investing in businesses that provide goods or services considered contrary to its principles (Haraam, forbidden). While these principles were used as the basis for a flourishing economy in earlier times, it is only in the late 20th century that a number of Islamic banks were formed to apply these principles to private or semi-private commercial institutions within the Muslim community

source : http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking















6 comments:

juruukur said...

salam boss.. akhirnya.. update gak blog partner aku nii.. he he he

kayzen said...

akhirnya.. ada jugak entry baru.. hahahahaha

KEOWN said...

update.. lepas tue senyap... hehhehheheh

Farazila Wahab said...

refinance boleh up to 90%... affin islamic i dah buat dah... alhamdulillah approve... :)

KEOWN said...

Dengan polisi kerajaan yang baru.. boleh refinance 70% aje.....

Tapi terpaksa berkorban juga demi niat..

Saya sedang buat di BIMB... BFR-1.85

KEOWN said...

Khamis lalu dah lulus BIMB....
Tapi diorang mintak tarikh feb... sebab nak cover bulan 2 punya target yang mana banyak cuti ..... huhuh