Thursday, July 2, 2009

Masa depan anak-anak

Semalam Haziq telah menjadi pengiring dan pembawa alu gendang semasa majlis perasmian Debat Pelajar baru U.K.M... Aku tengok di happy aje.. walaupun tunggu lama.....


Mengiringi masuk ke Dewan Utama D.E.C.T.A.R U.K.M dengan dilihat oleh pelajar baru U.K.M 2009/2010

menuju kepentas utama


bersalaman dan bersoal dengan T.N.C. HEP U.K.M


Kerana minat dan seronok.. mereka ini enjoy dengan kehidupannya. Ini bermakna ... mereka akan xplore dan buat apa yang mereka minat. Pembelajaran berasaskan praktikal sangat baik.. kerana mereka akan xplore dan mencari punca sesuatu perkara.

Kita sebagai ibubapa memainkan peranan yang penting untuk mendidik anak2. Apa yang kita mahu lihat mereka pada masa depan... adakah nak menjadi pelumba kuda....

atau menjadi koboi.....


Semuanya pada tangan kita. Pendapat aku cara lama dengan menyuruh mereka mempelajari A..B..C... Ba.. Ca.. apa. dsbg perlu dipertingkatkan dengan mendedahkan anak kita kepada praktikal dan kejadian sebenar. Contohnya.. mengajar mereka menanam pokok.. dan membaja... menyiram.. etc.. akan lebih memberikan maklumat kepada mereka. Mereka paham tentang petumbuhan .. tentang .. perlunya air untuk hidup.. perlunya baja.. sebagai makanan tambahan... dan bagaimana Allah jadikan tumbuhan itu.
Dulu aku sering kali diasuh supaya mendapat no 1 atau 2 atau 3. Secara tak langsung kita akan stressb dan patah semangat kerana kekadang kita rasa memang kita tak boleh buat...
Kini... aku rasa kanak-kanak peringkat 3-7 tahun atau lebih.. memerlukan pendidikan berasaskan praktikal dan pendedahan di lapangan. Supaya mereka di didik untuk berfikir bukan menerima apa yang di berikan.
Kalau nak asuh anak menjadi usahawan/ahli perniagaan... asuhlah anak bagaimana pengurusan wang, penabungan.. OD.. Belian Hartanah.. ASB.. Saving.. Bank.. Jual.. Beli... dan paling penting ajarlah anak dengan permainan Saidina.. atau Monopoli ataupun CASHFLOW 101...

7 comments:

>>>>>>> N <<<<<<<<<< said...

mmg betul tu pembelajaran skrg mmg kena byk praktikal disamping teori yg diajar dgn gunakan buku. anak2 pun membesar dgn lebih confident utk melakukan sesuatu.

bagus anak ko berani ke depan tu..

KEOWN said...

anak aku berani sebab dia hiper active kot...

aku plak yang gabra.. aanak aku xcited aje...

belajar anak2 biar ada kebebasan tapi kita kena guide...

tapi kekadang penat sikitlah.. cthnya.. semalam jam 11 dia nak suh aku ajar matematik.. tak pasal2 dia kena marah.... tapi pikir2 silap aku gak..

>>>>>>> N <<<<<<<<<< said...

:-) bagus kalo budak2 yg nak belajar
aku pun sama..Aiman pun cam anak ko..x kire masa le kalo nak belajar...
Adiknya manja skt..abg belajar dia ngikut la..tp kalo soh betul2 byk lak alasan

juruukur said...

keown.. ada mak bapak nak kan anak dia orang.. jadi doktor, jadi engineer, jadi bisnesman..

tapi bagi aku.. budak2 yg umur cam nii.. kita bole moldkan dia..

apa kata suruh haziq jadi mawi.. glamour tuu.. satu melisia glamour.. masuk jee akademi fantasia.. 3 bulan.. pastu terus jadi jutawan.. ha ha ha.. kayo kayo

KEOWN said...

jadik mawi .... takyahlah.. aku tak nak glamour hehehheheh kang tak pasal2 bangun pagie.. dah banyak wartawan luar umah.. hehehhe

memang.. kita boleh moul budak2 nie.. aku tengah cari apakah aura yanga da pada haziq nie./.. klepas jumpa senang nak moul..

erni - layan lah anak semampu yang mungkin.. sebab kalau dia dah terkecewa nak belajar susah nanti kan..

azlina said...

kheon....
waaa besnya anak ko. belum masuk u dah rasa naik pentas
ada cashflow f0r kids la.. asal budak2 tu dah pandai baca, dah bleh main...

KEOWN said...

tue la.. tapi anak aku belum cukup utk main cashflow for kid.. kalau dah 2 atau 3 yang pandai baca lancar.. aku dah suh diaorang main..

pasal haziq tue.. aku cuma nak dedahkan dia supaya berani kehadapan....