Wednesday, November 19, 2008

Story of the day 19 Nov 2008

Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak. Sorang tu nama dia Ali, sorangtu Budin dan sorang lagi Ciko.

Aktiviti seharian depa ni menybbkan tok imam x senang duduk. Pd satu haritok imam tu dtg dgniat nak tarbiyah depa ni.

Maka berlakulah bbrp insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3ekor tu ke surau waktu Maghrib nnt.

Si Ali pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nntkami buktikan yg kami bkn la jahil sgt spt yg disangkakan".

Maka apb hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau.
Tok imam pun suruh Ali azan. Tanpa berlengah terus je Ali azan,
"Allah Ta'ala... Allah Ta'ala..."

Dg segera tok imam merampas mikrofon drpAli & menyuruh tok bilal azansemula. Terselah kejahilan Ali.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratulihram.
Tok imam pun satu hal, angkat sekali x khusyuk, angkat 2x pun x khusyuk jgklg.. Masuk je kali ketiga, Budin panggil tok imam.

"Tok, tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur leke belakang.

Budin pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum punikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat.

Tiba2 je si Budin ni pusing ke belakang dan berkata, "Aa, tengok! Sekalijee tokkkk!!"
lalu batallah solat Budin. Yg lain2 pun ikut berenti sambil ketawaterbhk2.

Tok imam pun mintak pulak si Ciko jadi imam. Si Ciko pun terus ke depanjadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang.Siap dg wirid2nya sekali. Punyalah respek tok imam kat si Ciko niii...Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si Ciko ni...

Tapi dgn bongkaknye si Ciko berkata, "He hee, itu belum ambil wuduk lagitu.

Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..." Tok imam pun terkedu &terpana...

3 comments:

HAFIZAL AHLAN said...

heheh.. heheh.. bila nak ngeeteh nii.. lama tak minum

KEOWN said...

heheheh.. jumpa gak ko yek blog aku nie... hehhe

Unknown said...

waah best gak citer ni...seronok membacanya